Edith Gruson , Gerard Hadders , ProArtsDesign
The Sensorium; Light Emitting Mosaïc (L.E.M.)
Visual concept for interactive Zen Garden for Gläserne Manufaktur Dresden
Barbara Lamprecht, Volkswagen Corporate Branding & Marketing





















































































































































































To view full visual on Yumpu click:
https://www.yumpu.com/xx/document/view/35089558/gerard-hadders-sensorium-glaserne-manufaktur-dresden-vag-gesellschaft-processproposal-1999-2000

Eind jaren 1990 ontwikkeld Volkswagen in Dresden een ’uitgifte en ervaringsplek’ voor kopers van het Volkswagen vlaggenschip de Phaeton.
Naast een uitgebreid ervaringsontwerp van Bob Rogers (BRC Imagination Arts) is er de mogelijkheid van de aankleding van een groot inpandig plein, direct gelegen aan de fabriekshal waar Volkswagen’s elite arbeiders met witte handschoenen, onder de ogen van de nieuwe eigenaar, de laatste hand leggen aan een besteld exemplaar. Dit plein leent zich voor het ontwikkelen van een interactieve spelvloer op basis van LED’s (light emitting diodes) een techniek die door de toepassing op printplaten steeds eenvoudiger programmeerbaar werden. Gerard Hadders ontwikkeld een inhoudelijk concept waarin technologie natuur en architectuur samen komen. In samenwerking met Toon Lauwen wordt het spelaspect verder ontwikkeld.Tussentijdse koerswijziging van Ferdinand Piëch - topman van V.A.G. en uit de hand lopende ontwikkelingskosten van de Gläserne Manufaktur doen het project vroegtijdig stranden.

De Gläserne Manufaktur (glazen fabriek) is een hypermoderne autofabriek van Volkswagen in de Duitse stad Dresden, gelegen aan de Großer Garten, net buiten de historische binnenstad.
De Gläserne Manufaktur is ontworpen door de architect Gunther Henn en opende in 2002 haar deuren. De fabriek bestaat voor een groot deel uit glas, waardoor het hele productieproces van buitenaf te zien is. In de fabriek produceert Volkswagen zijn topmodel, de Phaeton. Er worden in de fabriek rondleidingen voor bezoekers georganiseerd.
Alle stinkende, lawaaierige handelingen, zoals het stempelen, lassen en verven van de stalen carrosserie, vinden in Zwickau plaats. De geverfde onderdelen komen bij de fabriek aan op vrachtwagens. De andere 1200 onderdelen en 34 pre-geassembleerde componenten worden vanuit Zwickau vervoerd door middel van goederentrams die op het openbaar-vervoersspoor van Dresden rijden, zodat er geen vervuilende vrachtauto’s de stad in hoeven.

Transparent Factory is the English name of an automobile production plant owned by German carmaker Volkswagen, designed by architect Gunter Henn, and opened in 2002. The original German name is Gläserne Manufaktur (factory made of glass, literally vitreous manufactory). Both the German and English names are a word play on the double meaning of transparent and glassy, referring to both optical transparency and transparency of the production process.

The main purpose of the factory is the assembly of Volkswagen’s luxury sedan, the Phaeton. Spare capacity was also used to construct Bentley Continental Flying Spur vehicles destined for the European market until 2006, when all work was transferred to Bentley’s plant in Crewe, England.

The Transparent Factory is situated in the city center of Dresden, the 800-year-old baroque city known for its arts and craftsmanship. It stands at the former location of the convention center. The factory’s walls are made almost completely of glass. Its floors are covered entirely in Canadian maple. Its visitor-friendly layout was designed to accommodate up to 250 tourists per day. There are no smokestacks, no loud noises, and no toxic byproducts. Volkswagen has planted 350 trees in the grounds.

The transparent factory handles final assembly only. Operations such as stamping and welding and the painting of the steel bodies take place in Zwickau. Painted bodies arrive at the factory by truck. The other 1200 parts and 34 preassembled components are shipped to a remote logistics center and are transferred from there to the factory by CarGoTrams that run on Dresden’s public transport tracks.