CONCEPT, DESIGN, REALISATIE | office@proartsdesign.nl | +31(0)623671093 | Gouvernestraat 129-133, 3014 PM, Rotterdam, Nederland
   projecten | projects    design archive | archief    CURRICULUM VITAE

überseemuseum bremen, duitsland
museum voor volkenkunde, natuur en handel

in deze tentoonstelling kwamen de vele wegen die naar het paradijs leiden aan bod. het paradijs van adam en eva, van marx en van de onsterfelijkheid.
ongeluk en verderf zijn onlosmakelijk met het begrip paradijs verbonden.
deze voor en achterzijde van het begrip paradijs, vormde het uitgangspunt voor een uitvergroot pop-up boek. hiermee werd een ruimtelijke illusie gewekt. De bezoeker waande zich in een denkbeeldig boek waar hij met zoete en verleidelijke beelden naar het paradijs werd (...)



* * *


Multi filamented animated neon relief
Ruud Moerkerken, TNT Benelux, Marie Helene Cornips, KPN kunst en vormgeving

Het hoofdkantoor van TNT Benelux is gelegen aan de snelweg A27 in Houten, Nederland. Het is een berucht filepunt; elke dag kruipen duizenden automobilisten in slakkenpas langs deze locatie. Om deze potentiële klanten van TNT iets te zien te geven is een neon animatie ontwikkeld die dze trage verkeersbeweging weerspiegelt. het TNT logo werd 6 maal in neonfilament uitgevoerd; drie witte contouren en drie oranje contouren, de huisstijlkleur. De oranje filamenten branden constant, de witte (...)



* * *


Exhibition
For: Jan van Toorn, Jan van Eyck Akademie, Maastricht, Paul Hefting, PTT kunst en vormgeving

ptt heeft twaalf ontwerpers uit alle lidstaten opdracht gegeven een postzegel voor nederland te ontwerpen
wij vroegen ons af: hoe ziet nederland eruit in de ogen van andere landen? zoals het cliché van de molens , tulpen, van gogh en rietveld?, zoals de eiffeltoren voor frankrijk. wat is een nederlandse postzegel? is dat als er een clichébeeld op staat of nog makkelijker als er ‘nederland’op staat?
hoe nederlands is de postzegel, die door een buitenlandse ontwerper is vormgegeven?
op een (...)



* * *


herdenkings munt 50 jarig huwelijk Prinses Juliana en Prins Bernhard der Nederlanden
Rijskmunt, Ministerie van Financiën, Nederland

In 1987 werd het gouden huwelijksfeest gevierd van Prinses Juliana en Prins Bernhard. Ter gelegenheid hiervan werd een speciale munt geslagen met een hoog zilvergehalte maar ook munten voor gewone circulatie met een nominale waarde van 50 gulden. Het prinselijk paar is in silhouette afgebeeld door de vaardige hand van Rob Peeters. Wie goed kijkt ziet dat Juliana achter Bernhard staat. Iets wat in die jaren zeker ook in werkelijkheid het geval was. Op de keerzijde krijgt Koningin Beatrix de (...)



* * *


Zichtbaar maken wat niet gezien wil worden. Making visible what wants to remain unseen
Crimson Architectural Historians, Simone Rots, Annuska Pronkhorst

The Hofplein viaduct (1905-1908) is a 1.9-kilometer-long viaduct, built in the northern part of Rotterdam in the early 20th century. It consists of 189 arches and forms the start of a railway line linking Rotterdam with The Hague and Scheveningen. The Hofplein viaduct is owned by Hofbogen BV, a private enterprise, set up in 2006 by four Rotterdam-based housing corporations. A carefully considered new use for this former railway line will make a key contribution to upgrading the quality of (...)



* * *


Campagne voor Ik Hou Van Holland, Nederlandse kunst na 1945
Stedelijk Museum Schiedam, Diana Wind, Henny van Leeuwen, Eveline Lamphen

Met de tentoonstelling Ik hou van Holland. Nederlandse kunst na 1945 is twee jaar lang hét overzicht van de Nederlandse kunst van na 1945 te zien in het Stedelijk Museum Schiedam. Nergens in Nederland wordt een dergelijk overzicht getoond. Ik hou van Holland. Nederlandse kunst na 1945 laat de ontwikkelingen in de hedendaagse kunst zien en combineert deze met de ontwikkelingen in de maatschappij.
Bij het ontwikkelen van de campagne voor deze overzichtstentoonstelling stond de (...)



* * *


vier stijlkamers
Sjarel Ex, Centraal Museum Utrecht

een serie van vier stijlkamers waarmee hoogtepunten uit de vaste opstelling opnieuw onder de aandacht werden gebracht.
uitgangspunt voor de inrichting van deze kamers was: hoe kan
het kijken met visuele middelen worden beïnvloed en de ‘vertrouwde’ kunstwerken op een nieuwe manier worden gepresenteerd.
een goed voorbeeld is de stijlkamer met de beroemde perspectief schilderijen van saenredam:
door de kleur blauw toe te passen op de vloer, de muren en het plafond, werd het publiek (...)



* * *


Merchandizing
Gijs van Tuyl, Henning Schaper, Maria Schneider, Kunstmuseum Wolfsburg

‘...de walvis, mijn beste heer Svetzka, dat bent U zelf!...’
Als – na een competitie – de huisstijl voor Kunstmuseum Wolfsburg ontwikkeld wordt is het museum nog niet eens geopend. Een ideale situatie indien in juiste handen. En de handen zijn de juiste. Het eerste communicatie team waarmee samengewerkt wordt bestaat uit Maria Schneider, Henning Schaper en – uiteraard – Gijs van Tuyl. De grafische identiteit is ‘Chef-Sache’. In samenwerking met Gregor Wöltje van .Start Advertising uit München (...)



* * *


Boekomslagen, bookcovers
Patrick Everard, Historische Uitgeverij Groningen. Photography: Traast & Gruson

Sedert 1999 verschijnt de reeks ARISTOTELES IN NEDERLANDSE VERTALING met zekere regelmaat. De belangrijkste werken van de grondlegger van de westerse wetenschap, de vader van de filosofie, komen hiermee, veelal voor het eerst in de Nederlandse taal beschikbaar. De betekenis van Aristoteles (384-322 vC) voor de ontwikkeling van het denken en voor de geschiedenis van de wijsbegeerte, de wetenschap en de cultuur kan nauwelijks overdreven worden. Aristoteles is een universele geest met aandacht (...)



* * *


A Portable Art Life
For: Germano Celant, Guggenheim Foundation, Gijs van Tuyl, Kunstmuseum Wolfsburg, Hatje-Cantz Verlag

To view this 600 + page book on Yumu click: https://www.yumpu.com/xx/document/view/27484688/andy-warhol-a-factory-a-portable-artists-life-1997-concept-and-design-by-gerard-hadders
Andy Warhol, A Factory was a retrospective on the artists work at the Kunstmuseum Wolfsburg in 1997. For the publication we set out to make a ’portable’ Warhol - like similar books for world literature - and to make a comprehensive document including his lesser known earlier work. Together with Guggenheim’s Germano (...)



* * *


International Newtown Institute, Michelle Provoost, The City of Almere, Adri Duivesteijn
Het onstaan van een Newtown, van confectie tot Maatpak From one-size-fits-all to Custom Tailored Newtown

Architectuur en stedenbouw als discipline en proces naar een breed publiek brengen is de achterliggende opgave bij het ontwerpen van deze dependance van de ABR 2012/Making City. Centrale metafoor hierbij is de wijze waarop confectie retail zich de laatste decennia heeft ontwikkeld; Van een gelijkvormig ‘bulk’ benadering naar het meer verfijnd eigentijds aanbod waarbij veel meer ingespeeld wordt op smaak en maatvoering van de klant.
Een ‘winkelconcept’ voor een kledingwinkel met verschillende (...)



* * *


monumentale buitententoonstelling
Archeologisch Park Matilo, Gemeente Leiden, BIC Industries

Archeologisch Park Matilo
Kijk voor de website: http://www.parkmatilo.nl/
Tussen de wijken Roomburg en Meerburg in Leiden ligt Archeologisch Park Matilo. In het begin van onze jaartelling hebben de Romeinen hier een fort gebouwd: castellum Matilo. Dat ligt nu onder het park verborgen. Deze archeologische schatkamer is al in 1976 tot rijksmonument verklaard. In afwachting van betere archeologische technieken blijft alles voorlopig onder de grond. Om toch iets van het Romeinse verleden (...)



* * *


Monumentale grafische identiteit | Monumental graphic identity
Muziekgebouw Frits Philps Eindhoven, Wim Vringer, Anastasia van Gennip, Menno Dieperink

Het Muziekgebouw Frits Philips Eindhoven, geopend in 1992, onderging in de periode 2009-2011 een grondig redesign onder supervisie van Philips Design’s Menno Dieperink. Het ontwerp van de architectuur en interieur - tot in de kleinste details - lag in handen van Niels van Eijk en Mirjam van der Lubbe die het enigszins sobere gebouw omtoverden tot een duizelingwekkende ervaring. Centrale gedachte bij de herinrichting was het creëren van een interactieve omgeving die aan de stemming van (...)



* * *


Monumentale Herinnering | Monumental Remembrance
WiMBY!, Simone Rots, Crimson Architectural Historians, Peter Hoogvliet, Vestia

To view the publication on this subject on Yumpu click: https://www.yumpu.com/nl/document/view/27108583/het-geheugen-van-westerstein
WiMBY! (Welcome into My Back Yard!), de Internationale Bouw Tentoonstelling over de toekomst van Hoogvliet, een voorstad van Rotterdam, werd georganiseerd door Crimson Architectural Historians. Een kenmerkend uitgangspunt van Crimson bij de beschouwing van stedenbouw is de rol van de gebruiker, de bewoner van de stad. In de periferie van WiMBY! Werd dit (...)



* * *


Joop van Caldenborg, Suzanne Swarts, Wim Pijbes, Julius Vermeulen, Ferdie Sieben
Potzegels voor Museum Voorlinden

Op de tien postzegels van het postzegelvel Museum Voorlinden staan kunstwerken uit de collectie van dit nieuwe particuliere museum in Wassenaar. Het postzegelvel bevat een collage van beelden van het museum zelf, stockmateriaal en natuurfoto’s die gemaakt zijn door grafisch ontwerper Gerard Hadders. Museum Voorlinden is een particulier museum in Wassenaar, dat op 10 september 2016 door koning Willem-Alexander werd geopend. Kunstverzamelaar en zakenman Joop van Caldenborgh liet het bouwen (...)



* * *


Logo System
75 Jaar wederopbouw | 75 years of Rebuilding | Rotterdam Festivals

ProArtsDesign won the pitch for the monumental signage project that encompasses the activities for the different programs of the manifestation. The design for this is still under development but what already IS there is a logo system which is the basis for the graphic identity and the marketing.
The system consists of 10 different silhouettes of a toddler having a go at it!
More will follow...
Fact sheet – 75 years of post-war reconstruction in Rotterdam
To view factsheet on Yumpu click (...)



* * *


Van white cube naar black box
Tentoonstelling in het Stedelijk Museum Schiedam, Diana Wind, Wilma Sütö, Colin Huizing.

Groots overzicht van de Nederlandse kunst vanaf 1945 tot nu!
Met de tentoonstelling Ik hou van Holland. Nederlandse kunst na 1945 is twee jaar lang hét overzicht van de Nederlandse kunst van na 1945 te zien in het Stedelijk Museum Schiedam. Nergens in Nederland wordt een dergelijk overzicht getoond. Ik hou van Holland. Nederlandse kunst na 1945 laat de ontwikkelingen in de hedendaagse kunst zien en combineert deze met de ontwikkelingen in de maatschappij.
Kunstenaars signaleren en (...)



* * *


hoe beleven jongeren de islam?
Mirjam Sjatanawi, Koninlijk Instituut voor de Tropen (KIT), Amsterdam

hoe beleven jongeren de islam? wat weten wij over de islam? hoe is de beeldvorming ontstaan? feiten, culturen en denkbeelden. urban islam gaf antwoord op deze vragen, maar bood vooral stof tot nadenken.
de bezoeker volgde vier jonge mensen uit grote islamitische steden. in een cirkelvormige opstelling, stond centraal een toren, symbolisch voor de leer van de islamitische cultuur. rondom de toren werden de vier steden als installatie vormgegeven. in deze theatrale setting maakte je even (...)



* * *


michael van gessel / adriaan geuze
2e internationale architectuur biennale, rotterdam

maquette in de vorm van een geborduurd kleed
michael van gessel is landschapsarchitect en gevraagd een alternatief elfsteden parcourt te bedenken binnen het huidige friese landschap.
wij ontwierpen hiervoor een maquette
hollands glorie en folklore waren uitgangspunt om met een “water” kaart van friesland, gelijkend op delfsblauw crackelé in goud en zilverdraad het alternatieve parcourt te borduren.
deze maquette in de vorm van een geborduurd kleed kreeg de 2e prijs voor de meest bijzondere (...)



* * *


Postzegel
Marie Helene Cornips, KPN kunst en vormgeving

De herkomst van de Tulp ligt in Turkije, en in deze cultuur symboliseert de tulp de vrouwenmond. Dit was het uitgangspunt van dit ontwerp wat een onderdeel was van een serie ’natuur en milieu’ deze keer gewijd aan bloembollen.
Official anarchy
History For seventy years the PTT has been an exemplary patron ‘The government’s printed matter is ugly, ugly, ugly - thrice ugly - ugly in typeface, ugly in typesetting and ugly in paper.’ That no such condemnation may be made today of the graphic (...)



* * *


Prepaid telephone cards, with Frank Dam
Marie Helene Cornips, KPN kunst en vormgeving

What do people have in their pockets when vacationing? this was the starting point for this edition of prepaid phone cards. Soft drinks, a cassette tape - it was 1992 - or a condom? With instructions how to use on the flip side.



* * *


System Typography Integrated Program
Marie Helene Cornips, Peter Savelberg, Jan Pesman, PTT Post Vastgoed, CePeZed Arch.

Seriële architectuur-signalisatie voor keten van distributiecentra (gerealiseerd bij ± 30 vestigingen in Nederland). Visueel onderzoek naar een systematische benadering van Bestelkantoren met verschillende gebruikers leidde tot de ontwikkeling van een onderbroken 9 x 9 stipmatrix van retro-reflecterende prismatische folie. Op deze wijze konden de logo’s van de verschillende gebruikers als gelijkwaardig onderdeel worden toegepast op de façade.
Na een voortraject met Kraaijvanger Architecten (...)



* * *


Buitenbordspel voor Tijdplein 2012 | Outside boardgame for Time Square 2012
Stichting Dag van de Rotterdams Geschiedenis. Ruth Giebels, Edith Gruson

De ‘Dag van de Rotterdamse Geschiedenis’ is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij verschillende Rotterdamse erfgoedinstellingen presentaties organiseren onder één verbindend thema.
De manifestatie ‘Tijdplein’ stelt zich ten doel uitgangspunt van deze presentaties samen te vatten in een buitententoonstelling die via een pakkende benadering de bevolking van Rotterdam, van jong tot oud, bij het thema betrekt.
Voor ‘Tijd Plein 2012’ was dit thema ‘Arm en Rijk’, waarbij de levensloop van bekende (...)



* * *


catalogue
Hayward Gallery, John Thompson, with Minke Themans

Catalogue for the first mayor presentation of the great Belgian utopist in the UK. The book connects art history with more personal aspects of the his oevre. Written by John Thomson. Book concept by John Thompson and Gerard Hadders. Designed with Minke Themans.
Panamarenko; Bing of the Ferro Lusto
HAYWARD GALLERY, LONDON, UK
Referring to the present as the ‘media age’ or the ‘age of information’, rather than the ‘age of extinction’ or the ‘germ age’ (both of which are perhaps more accurate), is (...)



* * *


Historische Uitgeverij, Patrick Everard
Boekomslagen

Seneca Medea, Phaedra, Trojaanse vrouwen
Lucius Annaeus Seneca speelt een centrale rol in de Romeinse literatuur en politiek. Als auteur van veel gelezen en vertaalde filosofische brieven en psychologische traktaten is hij een vermaard pleitbezorger van stoicijnse deugden als gelijkmoedigheid, mildheid en gemoedsrust. Tot in de huidige eeuw staat hij te boek als de filosoof van de redelijkheid, op wie emoties geen enkel vat hebben. Maar de tragedies van Seneca verbeelden juist het (...)



* * *


Exhibition at the Beurs van Berlage, Amsterdam
For: Bas Vroege, Stichting Perspektief, Beurs van Berlage

een overzichtstentoonstelling van 27 Nederlandse fotografieprojecten gemaakt in opdracht.
De beurs van berlage is uitgelicht als een donkere kamer. De indrukwekkende architectuur blijft zichtbaar, geen foto is te zien. In de ruimte van 1600m2 staan 27 kamers van verschillend formaat. Samen vormen zij een stad, de plaats waar deze fotografie projecten thuis horen. Boven elke deur hangt een rood doka-peertje dat zegt: attentie! “fotograaf aan het werk” !
A retrospective of 27 Dutch (...)



* * *


De Kameleon en het raadsel van de zilveren vork
Fries Museum, Saskia Bak, Dick Matena, Johannes de Haan | Smart Constructions

De Kameleon en het raadsel van de zilveren vork is een tentoonstelling voor 7-12 jarigen en hun ouders of begeleiders. Een zoektocht door het museum zorgt voor het opbouwen van spanning. Met behulp van een schatgravers kaart met aanwijzingen, en her en der door het museum geplaatste ‘natte’ sporen zoals druppels en voetafdrukken kunnen kinderen de weg vinden naar de tentoonstelling. Hier treffen ze een grote spiegelende kristallen vorm aan die zijn geheimen alleen prijsgeeft als de juiste (...)



* * *


Exhibition
For: Renny Raaymakers, Droog Design, Bang & Olufsen

Een fluoriserend frame reflecteerd de contouren van een appartement.
De altijd zo perfect vormgegeven producten van B&O zijn zowel in de verschillende ruimtes als in de contouren van het frame opgenomen.
Op de verschillende audiovisuele producten van B&O zijn alledaagse huiselijke “home video’s en geluiden te horen en zien.
Geluid van afwas, vallend servies in de keuken, knapperend haardvuur met twee kinderen in piama voor de openhaard in de huiskamer tot nachtelijke erotische (...)



* * *


400 m² aan inspiratie
museum voor communicatie , den haag

de mogelijkheden om anderen te verleiden zijn onbegrensd. veel is maakbaar, cultureel bepaald en bewust ingezet. ook onbewust verleidt men anderen, visueel en met geursignalen.
wij hebben al deze aspecten ondergebracht in de vorm van een warenhuis, gebruikmakend van de taal van het etaleren en aanprijzen.
alle hulpmiddelen bij het verleiden zoals:cosmetica, sieraden, tattoo’s, piercings, geuren, lichaamstaal, liefdesbrieven, chats, kleding, muziek en gerechten, werden aangeboden. door elk (...)



* * *


human touch
droog design

voor een reizende tentoonstelling naar verschillende locaties in azië werd een modulair tentoonstellingsconcept bedacht, met als basis the humi.
een buigzame en flexibele drager voor de tentoon te stellen objecten.
helaas heeft dit zachtaardig wezen nooit het licht mogen zien.



* * *


Het M-Fonds groeit als kool...
Muziekgebouw Frits Philips Eindhoven, Wim Wringer, Wibrich de Boer, Anastaas van Gennip, Marcia van de Wildenburg. Met BIC Industries

De Notatieboom
Op 3 oktober 2012 werd in Muziekgebouw Eindhoven een bijzonder kunstwerk onthuld: de ‘Boom van inspiratie en erkenning’. Deze Boom is een blijk van dankbaarheid aan alle Begunstigers van het Muziekgebouw Eindhoven Fonds.
De Boom werd ontworpen door kunstenaar en grafisch ontwerper Gerard Hadders (Rotterdam, 1954), in opdracht van Muziekgebouw Eindhoven. Hadders liet zich inspireren door de missie van het Fonds: muziek doorgeven aan toekomstige generaties. De Boom is daarom (...)



* * *


Tijdplein 2009
rotterdam festivals en bureau binnenstad

in de kerstvakantie stond er een bijzondere historische manifestatie op de rotterdamse binnenrotte en informeerde kinderen en volwassenen over de geschiedenis én de toekomst van rotterdam.
van het ontstaan van de rotte in 1200 na christus tot de futuristische architectuur die op dit moment in aanbouw is.
die geschiedenis op de plaats waar de rivier de Rotte haar oorsprong vindt: op de binnenrotte.
op die plek legden wij een 250 meter lang ’afzetlint’ neer, dat als tijdslijn van de stad (...)



* * *


Dutch landscapes and clouds: tradition and perception
Patrick Everard, Historische Uitgeverij

To view publication on Yumpu click: https://www.yumpu.com/zh/document/view/29843110/historische-uitgeverij-beijing-book-fair-2011
IN THE MORE THAN twenty-five years of its existence, the Historische Uitgeverij has become a well-known presence in the Dutch-speaking cultural domain. Having established itself as a small but ambitious publishing house, the Historische Uitgeverij has consistently proved to be an independent and innovative spirit. It has attracted attention by securing funding (...)



* * *


Gestalt for a museum (of modern art)
A visual essay

To view essay on Yumpu click: https://www.yumpu.com/en/document/view/30846452/gestalt-for-a-museum-of-modern-art
Gestalt for a museum (of modern art)
This gestalt is based on the mix of characters in three ‘grand narratives’. Echo and Narcissus, Alice and The Cheshire Cat from Alice in Wonderland and Dorian in The Picture of Dorian Gray. In all of these stories plays the concept of mirroring a central role. Narcissus in love with his own reflection. Echo can only echo. Alice falls through (...)



* * *


arbitare il tempo, verona
droog design

een thematentoonstelling met bijdragen van massimo, morozzi, ettore sotsass, denis santachiara, alessandro mendini, waarin visies werden gegeven over wonen en leven in het 21e eeuwse europa.
is een huis een thuis?
in het ontwerp van deze tentoonstelling, maakten wij dit ambivalente gegeven met kinetisch effecten zichtbaar.
in een framewerk met de contouren van een huis werden de wanden gemaakt van dubbelzijdig gedecoreerde lamellen.
de lamellen, gelijkend op europese vlaggen, vormden (...)



* * *


herinrichting tijdelijk fries museum in de kanselarij
fries museum leeuwarden

concept: doorbreken van de museale presentatie en ordening door schaalverschil grote waardes worden zichtbaar door kleine figuurtjes...... de friesjes zij vertellen het verhaal en begeleiden het publiek door het fries museum
1. hoofdtentoonstelling grutte pier 2. huisstijl en communicatie toolkit 3. educatie eiland 4. bewegwijzering in gehele gebouw 5. herinrichting entree, winkel, museum café en tentoonstellingszalen
introductie vitrinekasten, klassiek opgesteld tegen de wanden. de (...)



* * *


9e architectuur biënnale, venetie
nai

nederland is totaal verstedelijkt. er is sprake van een ’hybride landschap’ doordat de grenzen tussen stad en land zijn vervaagd.
deze tentoonstelling gaf aandacht aan een nieuwe ontwerpmethode; bouwen met behoud van reeds bestaande ruimtelijke en landschappelijke kwaliteiten.
drie stedenbouwkundige projecten waren hierbij toonaangevend: prinsenland, rotterdam (1982-1984), leidsche rijn, utrecht (1994-1995) en belvédère, maastricht (1999-2004).
in de tentoonstelling werd iedere vitrine uit (...)



* * *


Exhibition at Cleaning Centre, Port of Rotterdam
ECT, Europe Combined Terminals, Rotterdam

een publieks tentoonstelling ter ere van het 25 jarig bestaan van dit bedrijf.
in een collosale terminal is een grid van draden gespannen die de contouren aangeeft van een 20ft container.
binnnen deze structuur van draden wordt zowel de inhoud en grootte van de getransporteerde goederen zichtbaar als ook de geschiedenis en verschillende diensten van ‘s werelds grootste
A wide audience exhibition was held to commemorate the 25th anniversary of the ECT, the then largest container terminal (...)



* * *


Athmosferische interactiviteit
L.E.W. (Light Emitting Wall), De Vries Sas Bouma Arch., Menno Dieperink, Philips Design, Neon Weka

To view animations on Youtube click:
https://www.youtube.com/results?search_query=gerard+hadders
To view more images on Yumpu click:
https://www.yumpu.com/nl/document/view/37053363/lew-light-emitting-wall-raw-installations-shots-and-details
Dexia Bank Nederland.
Lichtwand. (L.E.W.; Light Emitting Wall). Entreegedeelte Ytoren. De toenmalige Bank Labouchere wilde voor zijn nieuwe hoofdkantoor een lichtwand realiseren. Besloten werd tot L.E.D (smd) techniek. Wat oorspronkelijk een abstracte (...)



* * *





































































































































































































































































































































Gerard Hadders (born 1954)

Gerard Hadders was co-founder of the magazine and design group Hard Werken in 1978. In 1979 he graduated in fine arts and photography. The eighties of the 20th century were characterized by a gung-ho! attitude towards fine arts and design. A professional in almost all facets of graphic design, from the late eighties on he developed a strong interest in architecture as sign and symbol. The inspiration by the legacy of Robert Venturi materialized from 1986 on in projects that set out to turn architecture into corporate messengers.

Gerard Hadders Curriculum Vitae.

Born: 1954 in Rotterdam;
Educated at Akademie van Beeldende Kunsten Rotterdam:
Dept. of Visual Communication 1970-1975;
Dept. of Fine Arts 1977-1978;
Graduation as fine artist and photographer: 1979;

2nd prize for the most promising young artist in Rotterdam. Rotterdam Art Foundation 1980;
Werkman Prize of the city of Amsterdam for Graphic Oeuvre 1989 (with Hard Werken);
Various best book awards in Holland and Germany(Schönste Bücher der Welt, Kodak Best Photo Book Awards in Germany, Erste Preistrager der Fotobuchpreis der Deutsche Buchhandlung 2004.
Various selections International Art Director’s Clubs.

Co-founder of Hard Werken Magazine 1979;
Co-founder of Hard Werken Design 1981;
Co-founder of Tape TV television program 1983;
Co-founder of Qwerty Magazine 1988
Founder of Buro Lange Haven 1993;
founder/partner S.T.I.P. (System Typography Integrated Program)1999;
Founder of Buro Plantage, 2003;
Co-founder of Pro Arts Design, 2012

Teaching activities (selection):
Akademie voor Beeldende Kunsten Rotterdam, 1984, 1 trimester;
Rietveld Akademie Amsterdam 1987, 1 trimester;
Rhode Island School of Design, post-graduate program, extensive workshop 1987;
Jan van Eyck Akademie, Post graduate center for theory, Fine Arts and Design, Head of Design Department, 1991-1994. Project Tutor 1994–1995;
St. Joost Akademie, Breda, Graphic Design Postgraduate Dept., Project Tutor 1995–2007;
HfG Offenbach, workshops; Academie van Bouwkunst Rotterdam 2002-2002; AUD Dubai, 2005

Lecturing activities (selection):
G.J. Tiele Foundation Amsterdam 1982;
Icograda Amsterdam 1987;
Bund Deutsche Typografen, Kreis Essen, 1986;
AIGA, Boston Chapter, 1987;
Hochschule für Gestaltung Berlin, 1988;
Norwegian Graphic Designers Association, Lillehammer 1988;
AIGA annual conference, San Antonio, 1989;
4x4 Opinions, Zeebelt Annual Graphic Design Symposium, The Hague, 1990;
CPNB, keynote adress, best book design 1991;
Royal College of Art, London, 1992;
Japan-Holland, Zeebelt Annual Graphic Design Symposium, The Hague, 1993;
Graphic Design for Kunstmuseum Wolfsburg, HGB Braunsweich, 1995;
Typomedia 97, Linotype, Frankfurt;
Gutenberg Museum, Mainz 1999.
AUD Dubai, 2005,
Logoparc, Rieveld Amsterdam, 2007
Mind the Gap 2008

Exhibitions(selection):
Kunstzaal Zuid, Rotterdamse Kunststichting, Fine Arts, 1980 (solo);
Galerie ’t Venster, Rotterdam, Light, design, 1980 (with Hard Werken);
Staged Photo Events, Lijnbaancentrum RKS, photography, 1982 (solo part. of groupshow);
Geconstrueerd voor Fotografie, Dutch Art Foundation, photography, 1982 (solo part. of groupshow);
Museum Boymans van Beuningen, Kunst uit Rotterdam, installation, 1984 (with Hard Werken);
Handelsdrukwerk, Galerie Perspektief, Rotterdam, photography (with Hard Werken);
Les Mots et les Images, Centre Pompidou, Paris, design, 1986 (with Hard Werken);
Galerie ’t Venster, Nudes, photography , 1986 (solo);
Site specific art for EKP Leeuwarden, PTT Galerie, The Hague, Fine Arts, 1987 (solo);
Rietveld’s Heirs, global travelling exhibition, Rijksdienst Beeldende Kunst, design, 1989 (with Hard Werken); Chair Sweet Chair, travelling exhibition, design, 1990;
Schräg, Niederlandische Kunst, Rheinishes Landesmuseum Bonn, design, 1991 (with Hard Werken); From cultural oasis to multimedia, Hard Werken>Inizio, Karmeliterkloster, Frankfurt /Mainz, design, 1995, Kunsthal Rotterdam, 1996 (with Hard Werken); The image of the museum, Van Reekumgalerij, Apeldoorn, 1997; Del*Uxe, research + design, Frankfurt International Airport, 1998; Mooi maar goed, Stedelijk Museum Amsterdam 1999.

Publications (selection):
Elseviers Magazine 1981(NL); Kunstbeeld Magazine 1983(NL);Emigré Magazine 1988 (USA); Blueprint Magazine 1989 (GB); View Magazine 1990 (GB); Adformatie Magazine, 1992 (NL); Eye Magazine 1992 (GB); Items Magazine 1994, 1998 (NL); Design Monthly Magazine, 1995 (Korea); Design Exchange 13, 1999, Peoples Republic of China.
Geconstrueerd voor fotografie, NKS, catalogue 1982; Kunst uit Rotterdam, Museum Boymans van Beuningen, catalogue 1984, Handelsdrukwerk, Galerie Perspektief, catalogue 1985; Holland in Vorm, Stedelijk Museum Amsterdam, catalogue 1987; Rotterdamse School? catalogue 1990; XIII maal EKP, 1990; Eye Magazine 1993; Items Magazine, 1993, 1998, 2001; The New Graphic Edge, Phaidon press, 1995; De verborgen collectie, 1996; Form (D) 1997; TYPO encyclopedia, Ott & Stein, F. Friedl, 1998. Graphic Exteriors, Castle Rock Publishing, 2001; Outsize, Rotavision, 2002; Metropolis Magazine, 2002; Material World, Birkhauser, 2003; False Flat, Phaidon Press, 2004. Typographic Matchmaking in the city, Khatt, 2011

Publications (editorial)(selection):
Hard Werken Magazine, 1979-1982; Museumjournaal Magazine 1981-1984; Zien Magazine 1982-1986; Tape TV, VPRO television program 1982-1983; Qwerty Magazine 1988-1992; Olie is onschuldig, a book for Dutch Royal Printers Association, 1990; Eye Magazine 1992-1995, Editorial Board; Mart Stam’s Trousers, stories from the scene of Dutch moral modernism, 1999, 010 publishers; Copy®Proof, a new method for design education, 2000, 010 Publishers; Too Blessed to be Depressed, 2002, 010 Publishers; Harvard Design magazine, 2002.

Collections (selection):
Museum Boymans van Beuningen; Rotterdamse Kunststichting; Stedelijk Museum Amsterdam; Whitney Museum NY; Dienst verspreide rijkscollecties; KPN.

Clients (selection):
Uitgeverij Bert Bakker/Prometheus, graphic design and consulting, 1977–1996; Stichting Dansproduktie, graphic design, 1976–1984; Rotterdamse Kunststichting 1980-1985; Lijnbaancentrum RKS, graphic and exhibition design, 1981–1984; Lantaren/Venster RKS, graphic and interior design; Dutch Art Foundation/Rijksdienst Beeldende Kunst, Graphic and exhibition Design, 1982-1990; Museum Boymans van Beuningen, graphic design, 1984-1990; Stedelijk Museum Amsterdam, graphic design, 1985 – 1996; De Salon, Stagedesign for the Theatre, 1987; KPN, Koninklijke PTT Nederland NV, Graphic design, exhibition design, site specific art and consulting, 1985–1997; TPG, site specific art and consulting 1997-2002; Nederlandse Bank NV, graphic design, 1987; Ministry of Finance, Coinage Design, 1986; Car Project Meubelen, graphic design and consulting 1985–1988; Akzo-Nobel, graphic design and consulting 1988-1992; De Nationale Investeringsbank, graphic design and consulting, 1989–1996; Ro Theater Rotterdam, graphic design and consulting, 1992–1996; Noord Nederlands Toneel, graphic design, 1992–1993; Historische Uitgeverij, graphic design, 1982–1996; Kunstmuseum Wolfsburg, graphic design, exhibition design and consulting, 1993-2002; Hannover Kunstverein, graphic design, 1994; Stedelijk Museum Schiedam, graphic design and consulting, exhibition design, 1996-; Delta Expo Beheer BV, exhibition design, graphic design and consulting, 1989-1996; Projects Düsseldorff, graphic design and consulting 1994-1996; Mondriaan Stichting, graphic design; Volkswagen AG, 1999, site specific art and consulting; Dexia Bank Nederland, site specific art and consulting2000-2002. Hayward Gallery, graphic design, 2000; Internationale Bouwtentoonstelling Hoogvliet, site specific art and consulting, 2001-2002; Deelgemeente Hoogvliet, Lichtplan Hoogvliet 2001-. Kröller Müller Museum, bookdesign 2002. Prins Bernhard Fonds, bookdesign, 2003; Vestia/WiMBY!, site specific art; MMKA, consulting, Site-specific communication, graphic design, 2009–; Philips Design, 2007; Muziekgebouw Frits Philips Eindhoven, Site Specific Communication, graphic design, 2009–; Gemeente Leiden, Site specific communication, 2013-14

Jurymember of (selection):
Prix de Rome, Rijksakademie Amsterdam 1987; Dutch Best Book Awards, 1990–1996; Dutch National Theatre Poster Prize 1993–1995; Art Directors Club Nederland, 1990; Art Directors Club Europe, 1993; Zanders Papier, 1998.


ARCHIEF VISUEEL ESSAY'S
VISUAL ESSAYS ARCHIVE

BEELDARCHIEF
VISUAL ARCHIVE

Gerard Hadders | +31(0)623 67 10 93 | Tuinlaan 64e | 3111 AW Schiedam | gerard.hadders@proartsdesign.nl

|