|
|
Giugiaro Car Designer
Installatie foto’s van een behoorlijk versleten tentoonstelling
Gosse Oosterhof, Albert Roskam, RKS, Lijnbaancentrum |
|
|
‘...zeg, weet jij of er achter nog wat flip-flop staat?...’ Het Lijnbaancentrum is de ‘node’ van de Rotterdamse Kunststichting die op haar hoogtepunt meer dan 100 ‘kunstambtenaren’ in dienst had. En dit alles om de ‘arbeidersstad’ Rotterdam een breder cultureel perspectief te bieden naast de traditionele ‘middenklasse’ kunstuitingen zoals de klassieke muziek in De Doelen en het – toen nog – lijsttheater in de Rotterdamse Schouwburg. Naast de activiteiten in het Lantaren/Venster complex en festivals zoals Film- en Poetry International is het Lijnbaancentrum de duidelijkste manifestatie van de nieuwe brede benadering van kunstpresentatie. Gevestigd midden in de stad, aan het Lijnbaanplein trekt het een verscheiden publiek met tentoonstellingen over zulke wisselende onderwerpen als de Tour de France, de geschiedenis van prostitutie of architectuur uit Lego steentjes, maar ook beeldende kunst zoals een ervaringsinstallatie van de Amerikaanse kunstenaar Paul Thek en automotive design van Giorgetto Giugaro. Het Lijnbaancentrum is zijn tijd ver vooruit en zal dan ook vroegtijdig komen te overlijden. Felix Valk aan wiens visie het geheel is ontsproten voert een team aan met onder anderen Gosse Oosterhof en Cees van de Geer die tijdens èn na het Lijnbaancentrum ook andere presentatielocaties in de stad inhoud geven. Een interessant fenomeen bij het centrum is het aantrekken van ‘vervangend dienstplichtigen’ waarvan er velen blijven hangen en op hun ervaring een verdere carrière bouwen zoals Albert Roskam. Tentoonstelling komen bijna onveranderlijk in een soort delirium van gezamenlijke inspanning tot stand in samenwerking met mensen zoals Gé Beckman, Erik Feteris, Jan van der Steen en Erik van Dieren die een uitmuntende videowerkplaats runt. Giorgetto Giugiaro (Garessio, 7 augustus 1938) is een van de bekendste en belangrijkste Italiaanse autodesigners. Hij stond aan de wieg van de typerende jaren zeventig modellen met scherpe hoeken en strakke lijnen. Giugiaro is onder andere verantwoordelijk voor de eerste Volkswagen Golf en de legendarische De Lorean DMC-12. Giugiaro begon op 17-jarige leeftijd in het styling centre van Fiat te werken. Om zijn creativiteit meer ruimte te geven ging hij in 1959 naar het designbureau Bertone. In 1965 stapte hij over naar Ghia waar hij bleef tot 1967. Op 13 februari 1968 stichtte hij samen met Aldo Mantovani het bedrijf Studi Italiani Realizzazione Prototipi S.p.A., tegenwoordig bekend als ItalDesign - Giugiaro. |
|