Edith Gruson , Gerard Hadders , ProArtsDesign
Double Dutch; why tourists like Holland
Prepaid telephone cards
For: Jaques Bartels, KPN Telecom













de koninklijke ptt nederland gaf in het voorjaar een nieuwe serie van 4 telefoonkaarten uit, gevat in het bekende verzamelmapje.

het thema voor deze serie was toerisme.
wat betekent Nederland voor buitenlandse toeristen.
wij kozen naast de overbekende beelden van tulpen, kazen en molens, voor een ander ‘image’, dat van tolerantie, vrijheid en gelijkheid, de wallen, het strand en haring.

de titel werd: ‘double dutch’ en staat voor, internationaal, cliché, en dubbel. een internationaal begrip over de dubbelzinnigheden van nederland.
de telefoonkaarten werden getransformeerd tot een kwartetspel.
met dit kwartet kon je de oude clichékant en de nieuwe clichékant sparen.

4 prepaid telephone cards emphasize the gap between self-image of the Dutch Tourism Board and the real incentive for most tourists to visit Holland. Instead of windmills, cheese, tulips and wooden shoes, it are qualities like tolerance, equality and freedom, as expressed in for instance te Amsterdam’s red light district or liberal café laws that attract most visitors. Hence the title ’Double Dutch’. The cards were transformed into a game of quartetto where one could play either side of the cards...