Edith Gruson , Gerard Hadders , ProArtsDesign
Sites & Stories
rotterdam city of architecture 2007
met thomas dahm





















































































































































































































Door middel van beeldcollages met de uitdrukkingsvorm van een rontgenfoto, werden op 12 cruciale plekken in toonaangevende gebouwen van Rotterdam, de onzichtbare wetenswaardigheden over de bijzondere architectuur zichtbaar gemaakt.

huis sonneveld
de euromast
groothandelsgebouw
dudok
nai
holland amerika lijn
nationale nederlanden
de bijenkorf
luxor
stadhuis
kunsthal
het westelijk handels terrein

vitrages laten kamerbreed het uitzicht van 1933 zien.

De bouw van de Euromast duurde 21 dagen.
De centrale lift gaat in 21 seconden naar boven. Tijdens de gang naar boven, wordt d.m.v. een animatie, de Euromast in 21 stappen opgebouwd.

Placemats in restaurant Engels, verbeeldden dat het Groothandelsgebouw in schaal en multifunctionaliteit zijn tijd ver vooruit was.

Op vier prominente kolommen werden de activiteiten van de kantoorbeambten van deze voormalige verzekeringsmaatschappij verbeeld.

Tijdens de gang door het trappenhuis, werd het depot van het Nai met de belangrijkste iconen van de nederlandse architectuur zichtbaar

Op de ramen van deze voormalige terminal werd met historische beelden de wereld van de grote oversteek naar Amerika gevisualiseerd.

De ontwerpen op de glazen panelen in de draaideur, lieten drie verschillende ingangen zien van cijfers die er toe doen.

Aan beide zijden van de roltrap kreeg men zicht op de doorsnede van het gebouw. Deze liet zien dat alle voorzieningen naar de rand van het gebouw zijn weggewerkt en tevens zag men wat zich tussen de vloeren bevind.

Via een scenario kon je de architectuur van het Luxor theater backstage zien. Door de ogen van de artiest werd de onzichtbare architectuur zichtbaar.

De menselijke gebruikswaarde van het Stadhuis is reden voor het verbeelden van o.a. het huwelijk, de geboorte aangifte en de onvermijdelijke dood.

Een aantal banieren vormden samen de doorsnede van de Kunsthal met de hellingbaan die op ingenieuze wijze de 6 meter hoogte van het park naar de dijk overbrugt. Op de hellingbaan loopt een stoet van rariteiten die in het museum geexposeerd zijn geweest.

Het ontwerp op twee lopers bij de entree, laat de bezoeker zien dat beide hellingbanen vroeger werden gebruikt door paard en wagen en later door vrachtwagens, voor het vervoer naar de voormalige pakhuizen.