Edith Gruson , Gerard Hadders , ProArtsDesign
Daan Van Golden
Invitation card
For: Karel Schampers, Mondriaan Stichting, XLVIII Biënnale van Venetië









Daan van Golden (Rotterdam, 1936) is een Nederlandse kunstschilder.
Hij maakt schilderijen waarin hij de motieven en details van alledaagse afbeeldingen minutieus naschildert. Zijn schilderijen zijn realistische weergaven van onderwerpen uit de massaproductie, maar kunnen net zo goed beschouwd worden als abstracte kunst. In zijn werk zijn invloeden van pop-art, abstract expressionisme, minimalisme en conceptuele kunst terug te vinden. Veel van zijn werken zijn opgenomen in internationale collecties. Binnen Nederland bezitten het Amsterdamse Stedelijk museum en het Haags Gemeentemuseum enkele werken van hem.

Biografie
Daan van Golden hield zich aanvankelijk bezig met action painting en schilderde woeste werken met dik aangebrachte zwarte verf. In 1963 maakte hij een reis naar Japan. Daar kwam hij in contact met meditatie en besefte hij dat de menselijke geest rust kan vinden in het aandachtig kijken naar simpele vormen. Die simpele vormen kon je juist vinden in het alledaagse.
Bij terugkomst in Nederland begon Daan van Golden met het naschilderen van een stuk pakpapier om tot rust te komen. Dit schilderij was het begin van een reeks kunstwerken, gemaakt tussen 1963 en 1975, waarin simpele voorwerpen zoals zakdoeken, theedoeken, pakpapieren, tafelkleden en ander decoratief materiaal tot in de allerkleinste details werd nageschilderd. Van Golden koos er bewust voor om licht en schaduw weg te laten waardoor alleen het eendimensionale decoratiemotief overbleef. Het resultaat was een keur aan abstracte schilderijen die slechts bestonden uit strakke lijnen en egale kleurvlakken. Door de precieze manier waarop de werken geschilderd zijn, lijken ze wel machinaal gedrukt. Bij nadere inspectie echter toont de hand van de kunstenaar zich. Dat is de boodschap van van Golden: slechts door lang en aandachtig te kijken naar een voorwerp, kan je de schoonheid en de persoonlijkheid ontwaren van voorwerpen die op het eerste gezicht saai lijken. Van Golden wilde het onpersoonlijke persoonlijk maken.
Door een afbeelding letterlijk in verf te kopiëren hoeft Van Golden nauwelijks na te denken bij het schilderen. In de repetitie van handelingen ontstaat volgens van Golden de hoogste vorm van meditatie.
Na een periode van ruitmotieven ontstond een periode waarin Van Golden zich vooral bezig hield met het kopiëren van krantenfoto’s, affiches en reclames. Hierbij maakte hij ook gebruik van fotografie en zeefdruktechniek. Later in de jaren ’80 ontdekte Van Golden dat er afbeeldingen verstopt zaten in de drippings van de schilderijen van Jackson Pollock. Zonder dat Pollock er ooit bij had stilgestaan, waren in de minutieuze verfspetters vreemde figuren te zien. Dit inspireerde Daan van Golden om een reeks schilderijen te maken waarin hij de silhouetten van verfdruppels minutieus naschilderde en daarmee vreemde figuren creëerde. In de vroege jaren ’90 stapte van Golden over op het afbeelden van silhouetten van foto’s en portretten. Zo schilderde hij het profiel van Mozart na. Van deze silhouet-schilderijen maakte hij meestal meerdere versies. Het persoonlijke handschrift van de schilder maakt elk schilderij uniek, ondanks de compositorische overeenkomsten met andere schilderijen.
Daan van Golden is nog steeds actief. Door zijn minutieuze manier van werken maakt hij gemiddeld slechts 3 à 4 werken per jaar. Hij exposeert weinig en wordt daarom beschouwd als een mysterieus kunstenaar.