CONCEPT, DESIGN, REALISATIE | office@proartsdesign.nl | +31(0)10 426 29 66 | Tuinlaan 64e, 3111 AW, Schiedam, Nederland
|
||
Handboek Typografie, najaar 2014; Visual Essay
Letter = beeld
Artez Press, Gerard Hadders, Ewan Lentjes, Henk Hoek
|
ARCHIEF VISUEEL ESSAY'S
VISUAL ESSAYS ARCHIVE |
BEELDARCHIEF
VISUAL ARCHIVE |
Inleiding Van meet af aan heb ik de letter als beeld opgevat. De letter was naast teken vooral vorm. Dit bracht mij tot een eclectisch gebruik van letterontwerpen uit de geschiedenis van de typografie, waarin Amerikaanse pulpboektypografie hand in hand ging met de typografie van De Stijl of de op middeleeuwse letters gebaseerde ontwerpen van Hermann Zapfs Manuale Typographicum (1954). Residuaal beeld In het ontwerp van een flexibel toepasbare architectonische huid voor een reeks bestelkantoren van PTT Post (1999-2001) pas ik de werking van residuaal beeld toe. Daarbij gaat het om het volgende inzicht. Indien een vorm op de juiste manier in losse repetitieve elementen wordt opgebroken, dan blijft deze vorm ook na herschikking herkenbaar, als deze oorspronkelijke vorm tenminste wijd en zijd bekend is. In dit geval gaat het om breed gedistribueerde logo’s van bedrijven die tot een soort Gestalt verworden zijn (STIP, System Typography Integrated Program, 1998). Ornamentiek De ontwerpmethodiek van de masteropleiding Post-St.Joost Grafisch Ontwerpen in Breda, waaraan ik tot 2008 werkte, was gericht op de rol van het ontwerp in de stedelijke visuele complexiteit. De ontwikkeling van alternatieve zichtbaarheidsstrategieën in de gebruikelijke kakofonie van commerciële en directieve boodschappen stond hierin centraal. Visueel onderzoek mondde uit in het begrip ornate seeing. Hiermee wordt bedoeld dat iedere gebruiker van de stad wordt geleid door een waarneming die verschilt van die van andere gebruikers. Hieruit volgt een benadering van het ontwerp, gericht op de toepassing van een grafische vorm als op zichzelf staand – zeg maar: monumentaal – verschijnsel, toegespitst op één gebruikersgroep en als zodanig leesbaar in de stedelijke context. Toepassing van het letterbeeld in een commerciële cultuur In de jaren tachtig ontstond de commerciële verheerlijking van de straatcultuur die nog vrijwel onveranderd voortduurt. Majeure veranderingen in de jeugdcultuur, zoals de popmuziek en de mode, manifesteerden zich niet langer als de vervanger van een eerdere cultuur, maar werden deel van een gemêleerd veelstromenland waarin rocker, hippie, punker en kakker zich naast elkaar in het straatbeeld en de media bewogen. |
||
Gerard Hadders | +31(0)623 67 10 93 | Tuinlaan 64e | 3111 AW Schiedam | gerard.hadders@proartsdesign.nl |
| Log in |
|